Astrofriend's homepage

www.astrofriend.eu
Share: Twitter Reddit Facebook Gmail Gmail Email
Search Astrofriend's homepage:

Valid CSS!

All pages shall now have been validated

Info Cookies (Kakor) / GDPR

Navigation

Advertisement /
Annons:

Twitter @AstrofriendLars

Follow Astrofriend

Travel News

Advertisement /
Annons:

Advertisement / Annons:

Min far Everts äventyr på världshaven
Åren 1937 till 1945


Den här historien byggs upp stegvis allt eftersom gamla minnen kommer fram från det min far berättade och hjälp jag får. På senare tid har också mycket information blivit tillgängliga i arkiven via internet. Kom tillbaka senare igen och se vad nytt som tillkommit!

Innehåll:

  1. Översikt av haven Evert seglade över och fartygen
  2. S/S B. O. Börjesson, 1937 - 1938
  3. M/S Violett, 1938
  4. Sjömanshuset Kungälv och Kungshamn, 1938
  5. M/S Canton, 1938 - 1939
  6. M/S Axel Johnson III, 1939
  7. S/S B. O. Börjesson går på en mina, 1939
  8. Kolet kommer tillbaka, krig
  9. S/S Masilia, 1939 - 1940
  10. Militärtjänstgöring i Karlskrona, 1940
  11. M/S Canton torpederad, 1940
  12. Jagaren H.M. Nordenskjöld, 1940 - 1941
  13. Isbrytaren S/S Göta Lejon, 1941
  14. Permission Göteborg, 1941
  15. Väntar på fartyg i Göteborg, 1941
  16. S/S Baltia, 1941
  17. S/S Bele, 1941
  18. S/S Torsa, 1941 - 1942
  19. S/S Hermod, 1942
  20. S/S Rota, 1942 - 1943
  21. Everts vän Skepparen, 1942 -
  22. S/S Hermod torpederas, 1943
  23. S/S Maria Gorthon, 1943
  24. Hjälpkanonbåten, H.M. Hjkt 43 Odin, 1944
  25. Fred i Europa 9:e maj 1945
  26. S/S Caring, 1945
  27. Andra sjöfarare i familjen
  28. Länkar till information

Om du vill dela med dig denna berättelse, dela då alltid första sidan. De andra sidorna kan få nya namn allteftersom berättelsen utvidgas och därmed fungerar inte en gammal länk längre.

Text på Svenska språket

24, H.M. Hjkt 43 Odin:

Den sista av de tre militära fartygen han tjänstgör på, hjälpkanonbåten H.M Hjkt 43 Odin.

Tjänstgöring    
Från: 25/4 - 1944 Västkusten
Till: 10/9 - 1944 Västkusten

Efter en längre tids uppehåll blir Evert inkallad till militära igen. Han tjänstgör som eldare på något som jag uppfattat som en hjälpkanonbåt. Det här är ett litet fartyg, antagligen ett civilt som byggts om och fått en kanon. Jag vet inte vad det är för typ av fartyg, mer än att den hade ångmaskin. Ni kan se det på bild till höger som jag nyligen funnit.

Det här tog lång tid innan jag förstod vad Hjkt stod för, tänkte mer som Hill jakt och liknande.

Men så en dag för kanske 10 år sedan kom jag i kontakt med Jan-Erik som hade en hemsida om svenska fartyg i marinen.

Jan-Erik berättar:
”I krigsarkivet finns en anteckning om S/S Odin hjälpkanonbåt 43, 1939 - 49”

HjälpKanonBåt stämmer ju ganska bra med förkortningen Hjkt.

Fartygsdata:
Sjösatt: -
Längd: 57 meter
Fart: -
Maskin: Ångmaskin
Skrotad: -

H.M. Hjkt 43 Odins beväpning:
1 st 57 mm
2 st 40 mm kanoner
4 st ksp

Det här fartyget var ovanligt välbestyckat för att bara vara en hjälpkanonbåt. Normalt kanske endast utrustad med en 40 mm kanon. Ksp står för kulspruta.

H.M. Hjkt 43 Odin, Hjälpkanonbåt
Fotograf: Fotograf: Okänd/MPD
Hjälpkanonbåten Odin (H 43) på Västkusten 1944.
Kredit: Fo62349ADigitaltmuseum

Det här kortet är tagit år 1944, då när min pappa tjänstgjorde ombord. Man ser några personer på fartyget om man granskar den högupplösta kopian. Men jag har inte lyckats känna igen honom.

Enligt den militära tjänstgöringsboken hade Evert tjänst i maskinrummet som eldare.

Det är också under den här perioden Dagen D inleds i Juni. Hur det påverkade den svenska flottan har jag inga detaljer om ännu.

Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan.


Hamnarna som H.M. Hjkt 43 Odin besökte:

Sweden      

Enda uppgifterna jag har är att den år 1944 höll till på Västkusten som ubåtspatrull.

Min kamrat Hans har funnit en skrift där Hjkt 43 Odin nämns, Göttiska Förbundets årsbok 2007, ett avsnitt handlar om Bertil Axelsson och är nedskriven av Rune Olson. Den utspelar sig c:a ett år efter att Evert mönstrat av Hjkt 43 Odin. Hans har också för sig att han läst att fartyget urprungligen lär komma från Island. Här är ett utdrag från skriften där Hjkt 43 Odin ingår:

Minsprängning
Den första augusti 1945 mönstrade han på ett fartyg som hette Odin. Det var ett gammalt lastskepp som byggts om till kanonbåt med en kanon på backen. Båten hade som uppgift att varje dag patrullera en minsvept ränna från Göteborg till Arendal i Norge. En resa, när båten kommit en bit ut i Skagerack, rapporterade minutkiken om en drivande mina, berättar Bertil. Kaptenen kallade upp alla på däck och bad att få två frivilliga. Det var knäpptyst bland manskapet och ingen anmälde sig, troligen beroende på att det var ganska grov sjö. Då tänkte jag att det var inte rätt att kaptenen skulle bestämma vilka som skulle vara med och spränga minan. Bredvid mig stod en kamrat som jag visste var väldigt duktig på att ro. Jag frågade honom om vi inte skulle försöka. Han gick med på det.Vi fick en liten instruktion om hur vi skulle göra när vi kom fram. Fartyget låg ganska långt från minan som vi rodde fram till och det tog därför en stund att nå dit. Närt vi kom fram övertog min kamrat årorna och jag tog tag i hornen på minan för att hålla båten ifrån den. Kaptenen hängde på trotylladdningen och tände stubintråden som hade tio minuters fördröjning. Sedan rodde vi som bara tusan bort från minan. Minan small och det gick bra. Efter någon timme siktades en ny mina och det var samma sak igen. Ingen annan frivillig anmälde sig så vi som sprängt den första anmälde oss igen. Det blev samma procedur och det lyckades den gången också. Det var lite osäkert för vi trots allt i bakhuvudet att ett par man från en annan båt, Starkodder; inte lyckats lika bra. Vi fick 60 kronor för varje mina som vi sprängde. Det skulle vi dela på tre så det blev 20 kronor för var och en per mina. På återresan var det ytterligare nio minor som vi tog hand om. Men då hade havet lugnat sig och det var lätt att få andra frivilliga till arbetet. De andra skulle dessutom också få chansen att tjäna extra pengar.

Historien i sin helhet finns att läsa här:

En viktig skillnad är att när Evert tjänstgjorde på fartyget var det under kriget, den här historien utspelar sig efter freden i maj 1945.


Evert till sjöss, 1944 

Everts till sjöss i svenska flottan.

Pappa med mustasch, det har bara hänt en gång till vad jag vet och det var på 1960-talet.

Det kan vara under detta nära halva årets uppehåll från sjön Evert är hemma i Helås och hjälper till i smedjan. Han köpte en elsvets till sin far och lärde honom att elsvetsa. Men om det var nu eller några år senare som elsvetsen kom in i bilden vet jag inte. Var pappa lärde sig svetsa är okänt men borde varit i hemtrakterna på Bäreberg Mekaniska eller Necks i Nossebro.

Nu är det bara ett år kvar innan det blir fred.


Viktiga händelser i kriget angående sjöfarten:

Germany Great Britain USA  

1944 juni: Landstigningen i Normandie, läs mer på Wikipedia:

Germany Great Britain    

1944 juni: Tyskland avfyrar första V-1 roboten mot London, läs mer på Wikipedia:


Länkar till mer ingående information:

Rederi:
Kungliga Flottan

Fartyg:
H.M. Hjkt 43 Odin

Källhänvisningar övrigt:

Information Källa Info källa Kommentar
Berättelser Evert Karlsson min far mina och andras minnen
Värnpliktsperiod Värnpliktskort
Tjänstgöring fartyg, tjänst Inskrivningsbok
Go Back to content

Go Back
Nästa: Fred i Europa 9:e maj 1945

Advertisement / Annons: