Advertisement / Annons: |
2, S/S B. O. Börjesson: |
Everts första äventyr till sjöss, som jungman på S/S B.O. Börjesson.
Här på sitt första fartyg fick Evert tjänst som jungman, han var nyss fyllda 18 år.
Gunilla berättar: Jungman är det man börjar med, arbetsamt och låg lön. Men Evert skulle avancera under åren som gick. Fartyget är 30 år gammalt när han mönstrar på. Fartyget tillhörde Gorthon-rederiet i Hälsingborg. Det här fartyget gick i första hand mellan hamnar i England och Finland. En av hamnarna i Finland, Toppila var känd på den tiden för att leverera tjära till hela Europa. Hamnen lades ned på 1960-talet.
Pappa berättade flera gånger om fartyget B.O. Börjesson:
Jag vill minnas pappa sade att det inte fanns något kort från denna båt.
Pappa berättade: Det var antagligen kocken Thure enligt listan nedan. Fartyget förliste 1939 då det gick på en mina utanför Englands östra kust. Låter som ett fruktansvärt fartyg, kanske alla nya sjömän hamnade på sådana fartyg för att ”testas” ? Jag har försökt uppskata vad Evert fick för ersättning för sin tid på fartygen. Som jungman hade man kanske 60 kr / mån. Samt att till Sjömanshuset betalades en hyra på 8 öre per dag. För det här fartyget skulle han då erhållit 360 kr och betalt 14 kr till sjömanshuset. Han hade då också fri mat och rum. |
Fotograf: Okänd, Bernt Fogelbergs samling Fartyg: B. O. BÖRJESSON Bredd över allt 11,62 meter Längd över allt 78,30 meter Reg. Nr.: 6540 Rederi: Rederi AB Gefion Byggår: 1908 Varv: Neptun AG, Rostock Övrigt: Ursprungligen GEORGE HARPER, B. O. BÖRJESSON 1921; minsprängd i november 1939. Kredit: Fo207663Digitaltmuseum Mats Pilhem har hjälpt till med uppgifter om fartyget:
Fartygsdata:
Tillhörde: "Fartyget hette ursprungligen George Harper, det fick senare namnet B.O. Börjesson som också var namnet på en av ägarna." Här kan du besöka Mats hemsida Kommandobryggan, en guldgruva för den som söker information om gamla fartyg. Se sidan där alla länkar är samlade Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan.
I informationen om fartyg nämns ofta registerton eller brutto resp. nettoton.
Min kamrat Hans förklarar detta lite förvirrande uttryck: Mer om fartygsmått:
|
Besättningen:Jag har nu hittat en sjömansrulla för fartyget B O Börjesson, den här har jag verkligen velat få tag på för att se vilka besättningen var då Evert var ombord. Ordningen i listan är den ordning de mönstrat på:
Besättningen är normalt utöver befälhavaren minst:
Här har jag äntligen fått fram namnet på kocken som pappa pratade om, han som tvinnade sina mustacher och slängde till pappa en extra pannkaka ibland. Thure Andersson hette han, född 1881 och kom från Norrköping. Ser att han överlevde kriget och blev över 80 år. Min pappa berättade hur obehaglig detta fartyg var, i listan framgår att en eldare rymde från sin tjänst. Ivar Persson påmönstrar två gånger under denna period, har inte lyckats tyda texten på vilken tjänst han har. Ture Hansson påmönstrar också två gånger, först som lämpare och andra gången som eldare. |
Hamnarna som S/S B. O. Börjesson angjorde under Everts tjänstgöringsperiod:Positionerna kommer från Svensk Sjöfartstidning. (det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster)
* På den tiden tillhörde Viborg Finland, efter kriget fick Ryssland det landområdet i krigsskadestånd. Du kan läsa mer om Viborg här på Wikipedia:
Import / Export, 1940-talet (som kan tänkas passa detta fartyg):Trä och tjära var typiska exportprodukter från Finland.
Kol och Spannmål kanske inte passar att lasta på samma fartyg. |
Advertisement / Annons: |
Finland:
|
Länkar till mer ingående information:
Rederi:
Fartyg:
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|