Advertisement / Annons: |
6, M/S Axel Johnson III: |
Efter att ha fått sin inkalleseorder till det militära fick Evert ta sig hem till Sverige igen. Det blir fartyget M/S Axel Johnson III som tar honom hem, även detta ett dieselmotorfartyg.
M.S. Axel Johnson III är på 3614 ton, Evert mönstrar på även här som jungman. Fartyget är 13 år gammalt när han mönstrar på. Fartygets hemort: Stockholm. Farvatten: V. Då hette rederiet Nordstjernan grundat år 1890, fartygen går ofta under smeknamnet Johnsonbåtarna. Med hjälp av Pär Carlgren vet jag nu att Nordstjernans generalagent i San Francisco hette W. R. Grace & CO och höll till vid pir 26 (år 1940). Troligen mönstrade pappa på just här. Skeppet som ligger i hamn på kortet är Nordstjernans M/S San Francisco (kort kommer).
I skeppsboken står att rutten gick: Positionslistorna publicerade inte Svensk Sjöfartstidning på grund av kriget. Även om nu positionslistorna var hemligstämplade så finns här en lista på de hamnar Nordstjernan vanligen angjorde:
Vancouver Vid ett samtal med min släkting Göran berättar han att han har varit ombord på Axel Johnson III, vilken överaskning!
Göran berättar: Pappa tyckte nog han var på ett väldigt fint fartyg då 1939. När Göran besöker fartyget 20 år senare har åren tagit ut sin rätt, omodernt och slitet. Hyran på detta fartyg var 4.40 kr och tiden på fartyget var 1 månad och 26 dagar. Det ger en ersättning på 115 kr. Ersättning för krigsrisk tillkommer. |
I Everts album satt det här fina vykortet över fartyget M/S Axel Johnson III som han gjorde tjänst på. Pär Carlgren har hjälpt till med uppgifter om fartyget:
Tonnage: 4.896 brt, nrt, 7.210 tdw.
1925-05-16
1925-08-22 1940-tal
1962-11-19
Fartyget som många andra kom att byggas om under sin livstid, Pär Carlgren berättar: Tyvärr kan jag inte hitta Pärs fina hemsida om Johnsonbåtarna längre. Jag läste någonstans att detta fartyg hade kylrum för att kunna transportera frukt, vilket var ovanligt vid denna tid. Pappa nämnde att de gick med frukt som last på något fartyg, kanske just detta. Fartyget var utrustad med hytter för ett mindre antal passagerare, varav några i lyxklass.
Lars-Åke (kusin) berättar: Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan. Att fartyget heter III på slutet har att göra med att det redan tidigare funnits ett par Axel Johnson fartyg. När ett gammalt fartyg skrotats och ett nytt fartyg byggs händer det ibland att de återanvänder namnet, det får då vanligen ett tillägg med ett nummer i slutet av namnet. |
Besättningen:Jag har nu hittat en sjömansrulla för fartyget M/S Axel Johnson III och har därmed namnen på besättningen då Evert var ombord. Ordningen i listan är den ordning de mönstrat på:
Besättningen är normalt utöver befälhavaren minst: Det här är den största besättning som jag sett, 36 med kapten. Men det här är också ett lastfartyg som kunde ta passagerare i lyxklass, omkring 20 st.
Sjömansrullorna från fartygen är oerhört värdefulla när man som jag forskar om fartygen. Här kan jag få fram vilka de andra i besättningen var under Everts tjänstgöringsperiod. Leder ibland till jag kommer i kontakt med andra som också letar information om fartygen som man kan dela information med. Sjörmansrulla:I sjömansrullorna finns mycket intressant att läsa om fartyget och dess besättning. När Evert mönstrar på fartyget tillsammans med några andra skrivs detta in i boken, ett försök till tolkning: "Tillsvidare, med 7 dagars ömsesidig uppsägning, men med slutlig avmönstring endast i svensk hamn enl ball avtal." Längst bak i sjömansrullan finns stämplar från olika hamnar, det är i slutet av år 1939 då Evert tjänstgör på fartyget: "Uppvisat för Svenska konsulatet i San Francisco". Svenska konsulatet i Gibraltar nämns med datum 19/4 1940, hur vågade de gå dit mitt under kriget ? I början på år 1940 har de betalt någon kyrkoavgift när de besöker Liverpool. 22 avmönstrar och 21 påmönstrar. |
Bilder av Axel Johnson III från Engelsbergsarkivet:Jag kom via en vän nyligen i kontakt med en gammal kapten, han har till och med tjänstgjort på detta fartyg i slutet av 1950-talet. Han berättade att Nordstjernan/Johnson rederiet arkiverar allt rörande deras verksamhet på arkivet i Engelsberg. Jag kontaktade dom och fick över dessa fantastiska bilder. De är mest från interiören, det är väldigt roligt att se för normalt ser man ju bara fartyget utifrån. Jag skall med tiden lägga till mer information om bilderna. Nästan alla bilder verkar vara fotograferade av Swadley i San Francisco året 1925, det är fartygets första år till sjöss. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "Besättning", Fotograf: OkändDet är troligt att även detta kort är taget år 1925. När min pappa tjänstgjorde på fartyget 14 år senare, var det samma kapten då också ? De andra personerna ser mer ut att vara passagerare eller att de har något med invigningen av fartyget att göra. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "1:a klass matsal", Fotograf: SwadleyMin pappa var fortfarande jungman när han tjänstgjorde på detta fartyg. Kanske han var inne i denna matsal för arbetets skull någon gång. Ineriören ser fantastisk ut, har lite likheter med fartyget M/S Birger Jarl som gick mellan Stockholm och Åland förr i tiden. Det fartyget var dock byggt mycket senare, år 1953. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "1:a klass hytt", Fotograf: SwadleyI förstaklasshytten har man gott om utrymme, betänk att detta är i grunden ett lastfartyg, ändå hade man mycket påkostade passagerarhytter. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "3:a klass matsal", Fotograf: SwadleyI tredjeklass får man precis som idag nöja sig med lite enklare miljö. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "3:a klass hytt", Fotograf: SwadleyI 3:e klasshytten får man tränga ihop sig 4 stycken. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "Hall", Fotograf: SwadleyJag har läst att det förr i tiden var vanligt man hade passagerare på handelsfartygen. Men inte hade jag trott de hade en sådan påkostad inredning på ett lastfartyg. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "Damsalong", Fotograf: SwadleyDamerna hade sin egen salong att koppla av i. Jag har ju beträffande fartyget S/S B.O. Börjesson skrivit hur Övermaskinisten hade med sig sin fru på resorna. Nu var ju det fartyget mycket enklare och hade säkerligen inte sådana här salonger. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "Övre hall", Fotograf: SwadleyKredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "Båtdäck", Fotograf: Swadley På detta däck måste min pappa som jungman gått många gånger. Kredit: Engelsbergsarkivet Engelsbergsarkivet "Röksalong", Fotograf: SwadleyJag får tacka personalen på Engelsbergsarkivet att jag fick tillgång till dessa fantastiska bilder, de tillförde mycket i min berättelse om min fars år till sjöss. |
Hamnarna som kanske M/S Axel Johnson III angjorde:Även om jag nu har tillgång till fartygets sjömansrullor är det fortfarande inte klart vilka hamnar som fartyget angjorde, har gått på vilken normal rutt Axel Johnson III gick på mellan USAs västkust och Göteborg. Hamnarna och tidpunkt var hemligstämplade under krigstiden. (det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster) Nu när jag kommit över en sjörulla för denna tidsperiod kan jag lägga in några hålltider för denna färd.
|
Här är en gammal karta som jag hittat för länge sedan. Den är visserligen 20 år yngre än när pappas M/S Axel Johnson III färdades över haven, men stämmer nog ganska bra i varje fall. Jag har lagt in dessa hamnar i tabellen ovan med ett frågetecken. Fartyget måste ha gått genom Panamakanalen. Hemresan tog mindre än 2 månader, så tiden verkar knapp för att gå den långa vägen. Men märkligt i så fall varför pappa aldrig berätade om Panamakanalen, det måste ju ha varit en stor händelse. |
Import / Export, 1940-talet (som kan tänkas passa detta fartyg):Kanske jag i framtiden mer exakt kan finna vad just detta fartyg gick med för last.
Det här fartyget var utrustat med kylrum och bör då ha lastat mycket frukt vilket min pappa också nämnde om något av fartygen. Kylrum var ovanligt vid den här tiden, men gav möjlighet att importera bananer till exempel som blev populärt i Sverige.
Hans Karlsson berättar om sina minnen när bananerna kom till Göteborg: |
Advertisement / Annons: |
Evert stiger ombord på M/S Axel Johnson III i San Francisco, oktober 1939:
|
M/S Axel Johnson III går över Atlanten mot London, Hull, Göteborg, november 1939:Atlanten:Efter att ha lämnat Panama stävar fartyget ut över Atlanten, det bör ha tagit ca 2 veckor att korsa havet. Men många fler hamnar måste ha angjorts i Centralamerika och även här i Europa för att tiden skall stämma. I sjömansrullorna kan jag läsa att både före och efter perioden som Evert är stationerad på fartyget angörs New York. Det är möjligt att så skedde på denna resa, men var det ingen som på eller avmönstrade kom det inte att antecknas i sjömansrullorna. London (osäker):Normalt gick rutten via Engelska Kanalen, frågan om de verkligen vågade ta den vägen under kriget. Borde de inte valt rutten norr om England, Engelska kanalen var antagligen alldeles för riskabelt att gå igenom nu när 2:a Vårldskriget pågått redan i över en månad. Liverpool:När jag tittar i tidigare och senare delar av sjömansrullorna ser jag att Liverpool angjordes. Precis som med New York kan ev. Liverpool angjorts under denna resa. I sjömansrullorna antecknas endast de hamnar där besättning av och påmönstrar. För att se alla mellanliggande hamnar behövs positionslistor eller loggboken. Hull (osäker):Medans Evert är på väg hem över Atlanten och närmar sig England sprängs ett av hans tidigare fartyg S/S B. O. Börjesson i luften när det går på en mina utanför Englands östkust. Det är den 19:e november år 1939, vem överlever som hamnar i detta kalla vatten? Just här skall nu Evert passera på väg till Göteborg. Visste han om att detta hade inträffat när han passerar här? Göteborg:I Göteborgs hamn den 29:e november år 1939 mönstrade Evert av från M/S Axel Johnson III. Hemma i Sverige igen efter nära ett år på världshaven! I sjömansrullan kan jag läsa att han tillsammans med Stig Pettersson lämnade fartyget i Göteborg pga sjukdom. Övriga som avmönstrar är: Sune Kärnbo Stewardsbiträde, Erik Persson Båtsman, Arne Enström Stewardsbiträde, Erik Christiansson 3:e Styrman, Tore Karlestedt Salonguppassare, Tor Hasse Förrådsman, Bengt Björkman Lättmatros, Otto Olsson 1:e Motorman, Karl Granlund Motorelev, Anders Hedendahl Salongsuppassare, Karl Jansson Lättmatros, Gösta Hansson 3:e Kock, Per Persson 1:e Motorman och Karl Phalin Matros. Det var en stor del av besättningen som avmönstrade i Göteborg, antagligen skall fartyget underhållas och ligger i hamnen ca 2 veckor. Hur många av dessa personer umgicks Evert med när de var i Göteborgs hamn ? Evert var i Göteborg ca 1 vecka innan han ger sig iväg med nästa fartyg, tydligen blev det inget med militärtjänstgöringen för tillfället. I Engelsbergsarkivet finns kanske även positionslistorna att tillgå. Dessutom har jag via en vän kommit i kontakt med en gammal kapten från Johnson rederiet. Om jag får tillgång till de dokumenten har jag mycket att skriva här. Väntar med stor spänning på det men allt tar sin tid, har ju redan spenderat 20 år på att forska om detta. |
Hem till Sverige i sista stund:Så här efteråt kan man se att det var Everts smala lycka att bli hemkallad för militär tjänsgöring. Bara några månader senare, april 1940 upprättar tyskarna en minlinje mellan Norge och Danmark och inga fartyg kan passera. Den så kallade Skagerackspärren. Läs mer om Skagerackspärren:
Hade han varit ut till sjöss i Stilla Havet något år till kunde han ha drabbats av samma helvete som sjömännen på fartyget M/S Ningpo drabbades av. M/S Ningpo tillhörde samma rederi som M/S Canton. Läs artiklarna om Ningpo och besättningens öde:
Vilket fruktansvärt mottagande de fick av svenska myndigheter efter 6 års fångenskap i Japans militärläger. De hamnade i arresten för ej betalda skatter och att de ej inställt sig till svenska militären ! Fängelset blev de dock ganska snart utsläppta från, men den ersättning de hade rätt till tog några år innan de erhöll. |
Länkar till mer ingående information:Rederi:
Fartyg:
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|