Advertisement / Annons: |
18, S/S Torsa: |
Evert beger sig till Oxelösund för att mönstra på fartyget S/S Torsa.
Tillhör rederi Transmarin i Hälsingborg. Evert påmönstrar i Oxelösund som lämpare och avmönstrar i Göteborg. Fartyget är 7 år gammalt när han mönstrar på. Efter en dag på Sjöhistoriska Museet har jag lite mer att berätta om fartyget.
Fartygsdata: Farvatten: N Angjorda hamnar är okända. |
Fotograf: Okänd Ägare:/1934-49/: AB Transmarin. Hemort: Hälsingborg. Fartyg: TORSA Bredd över allt 12,33 meter Längd över allt 80,21 meter Reg. Nr.: 7954 Rederi: AB Transmarin Byggår: 1934 Varv: Nya Varvs AB Öresund, Landskrona Kredit: Fo218926Digitaltmuseum Än så länge har jag inte många uppgifter om hamnar eller annat om detta fartyg. Hur många mellanliggande hamnar hinner man angöra på 17 dagar? En eller tre kanske. Enligt sjötjänstkortet var hyran till sjömanshuset 2.40 kr och tiden 18 dagar. Det ger 120 kr i ersättning. Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan. |
Manskapet ombord:För detta fartyg har jag kunnat beställa en kopia på sjörullorna och kan där se vilka hamnar sjömännen kliver av och på. I detta fall tillkom inga nya hamnar under Everts tid ombord på fartyget. Däremot kan jag göra en lista över vilka andra sjömän som tjänstgjorde under samma tid som Evert. I sjömansrullan kan jag läsa att fartyget är på 1011.03 nettodräktighetston, maskinstyrkan är 790 ind. hkr.
Besättningen är normalt utöver befälhavaren minst: Evert omnämns i sjömansrullorna: Han är lämpare ombord, dvs han skyfflade kol till ångmaskinen. Han är en av de fem i maskin. Han har nummer 62 i listan nedan. När han avgår i Göteborg i början på januari är det också många andra som gör det. Jag försöker här med hjälp av sjörullan lista de andra sjömännen under denna tidsperiod. Ordningen i listan är den ordning de mönstrat på:
Tiden då Evert tjänstgör på fartyget verkar befälhavaren vara ersatt av en vikarie.
Everts närmaste arbetskamrater måste ha varit de i maskin: Det är totlat 10 man i maskin, så många behövdes inte, men en är elev. Evert tillhör fortfarande de yngre bland sjömännen trots att han varit ute till sjöss i fyra år nu. Skvallrar ju om att han var mycket ung då han gav sig iväg med första fartyget. Ett par veckor efter han mönstrat på så kliver maskinisten Axel Johansson ombord i Göteborg. Han blir avlämnad i Gotenhafen 31/3 42 som avliden. Gotenhafen är det gamla namnet på Gdynia i Polen. Min pappa sa ofta akterseglad då han menade någon kom för sent. På ett ställe står det att sjömannen Gunnar blivit efterseglad i Luleå, kanske samma sak. Då menas att någon missat fartygets avgång, var nog inte populärt. I Göteborgs hamn tar de iland en omkommen sjöman, Axel, ingen notis om vad som hänt. Bägge dessa händelser sker före Evert går ombord. Det har varit mycket svårt att tyda namnen så några är nog felstavade. Troligen är alla här avlidna, men har jag tur så finner någon som släktforskar detta och tar kontakt. |
Hamnarna som S/S Torsa angjorde:Positioner enligt sjörullorna. (det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster)
Besöker ett fartyg Oxelösund borde det vara för att lasta stål.
Göteborg borde behöva mycket stål till fartygsproduktionen.
Evert måste också på något sätt resa från Malmö till Oxelösund, kanske med tåg.
Hamnar som nämns i sjörullorna utanför den tiden som Evert tjänstgör på fartyget är: Intressant att hamnen Bremen näms, de tar där iland en sjöman som förs till sjukhus. Det är inte omöjligt att de angör tyska hamnar fler gånger. I sjörullorna nämns ju bara hamnar där nya sjömän mönstar på eller avgår. Därav bara svenska hamnar nämns. Import / Export, 1940-talet (som kan tänkas passa detta fartyg):(denna del är ny och innehåller många fel nu i början, tips mottages tacksamt !)
|
Östersjön:Man får anta att även på detta fartyg så angjordes bara hamnar i Östersjön. Ute på Östersjön fanns ryska flottan, bland annat ubåtar och de attackerade handelsfartyg som gick till ej önskvärda hamnar. |
Krigshändelser:Nu eskalerar oroligheterna i världen ordentligt, dagarna innan Evert går ombord på S/S Torsa inleder Japan en attack på Pearl Harbor och USAs flotta. Efter några veckor ombord på S/S Torsa blir Hongkong erövrat av Japan. Nu blir Stilla Havet en än värre krigszon, Kina var ju sedan många år redan attackerat av Japan. December 1941, Japan attackerar Pearl Harbor:Mer att läsa om attacken mot Pearl Harbor på Wikipedia:
December 1941, Hongkong erövras av Japan:Mer att läsa om Hongkong under denna tid på Wikipedia:
|
Länkar till mer ingående information:Rederi:
Fartyg:
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|