Advertisement / Annons: |
10, Militärtjänstgöring i Karlskrona, 1940: |
Efter att ha avmönstrat av från S/S Masilia börjar den militära utbildningen nära omedelbart. Karlskrona:Evert kommer att göra sin grundutbildning i Karlskrona i södra Sverige precis som jag gjorde 40 år senare.
Utöver detta tillkom ytterliggare 184 dagar 3 år senare. Totalt nära två års militärtjänstgöring, tuffa tider under kriget ! Min förhoppning nu är att någon som tittar in på denna sida skall känna igen sin farfar eller morfar. De här bör vara födda nära år 1920. Fotograf: Evert Karlsson När jag först såg detta kort trodde jag det var från Karlskrona. Nu sommaren 2019 besökte vi Karlskrona. Vi hittade denna staty vid hamnen i korsningen Alamedan och Kungsbrogatan. Det är ett monument över admiral Hans Wachtmeister. Vaktkuren i bakgrunden är borta annars är det sig likt. Här finns att läsa om admiralen på Wikipedia:
Mitt minne från Karlskrona grundutbildning var att man fick massor av god mat att äta. |
Evert i sin militära sjömanskostym. Här följer 3 st okända kamrater till pappa, bör vara födda cirka 1919-20. Den här grabben har en hatt på sig som det står Kungliga flottan på till skillnad mot de andras Örlogsvarvet. Kanske kortet är taget lite senare under militärutbildningen då de blivit placerat på ett fartyg. Örlogsvarvet är Karlskrona Känner du igen någon av personerna ? Hör av dig ! Kontakt |
||||||||||||||||||
Advertisement / Annons: |
Hamnen Karlskrona 1940:
Fotograf: Evert Karlsson Åter ute vid kajen, tydligen en som är musikalisk också. Karlskrona, logementet, 1940:Fotograf: Evert Karlsson Här ser det ut precis som det gjorde när jag var här 40 år senare och gjorde min grundutbildning. Samma sängar, samma skåp. Fotograf: Evert Karlsson Här är det jul och det firas, antagligen har de fått lite extra ledigt. Fotograf: Lars Karlsson År 2019 besöker vi Karlskrona, här står jag på gården utanför logementet där jag bodde under min grundutbildning. På morgonen skulle allt vara städat på logementet och skorna nyputsade. Vem vet, kanske jag hade samma rum som Evert bodde i. På skyltarna kan jag läsa att denna plats kallades Trolle och det kommer jag ihåg nu när jag läser det. All militär verksamhet tycks idag att ha upphört vilket känns märkligt. Fotograf: Evert Karlsson Kanske det är en krog eller restaurang som de besöker, Karlskrona rimligen. Nu är första etappen av grundutbildningen klar efter 5 månader. Nästa etapp i Everts utbildning blir att bli stationerad på sitt första militära fartyg, en jagare. Läs på nästa sida hur hans tidigare fartgy M/S Canton blir torpederad i augusti. I allt detta elände skall nu Evert ut till sjöss och försvara Sveriges gränser. Undrar hur Evert och hans kamrater kände sig till mods? Kvarhållna fartyg:Kredit: Svensk Sjöfartstidning, 1940 Alla sjömän läste antagligen tidningen Svensk Sjöfart och år 1940 skrevs det där om fartyg som kvarhölls i Tyska hamnar och andra orter. Kan ni förstå hur de kunde ta fortsatt värvning på fartyg efter att läst en sådan nyhet ? |
Flera krigshändelser startar:Slaget om Frankrike inleds, 1940 juni, läs mer på Wikipedia:
Fyra Svenska Jagare beeslagstas av Engelska Flottan, 1940 juni, läs mer på Wikipedia:
Luftslaget om Storbritannien börjar, 1940 augusti, läs mer på Wikipedia:
Det här var bara en liten del av allt elände som händer år 1940. |
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|