Advertisement / Annons: |
8, Kolet kommer tillbaka, krig, 1939: |
Kolet:Andra världskriget som startade 1 september 1939 och har nu pågått i flera månader. Det får stora konsekvenser för Sveriges försörjning. Intressant att notera är att under krigsåren är det nära uteslutande koleldade ångfartyg Evert tjänstgör på. Det har att göra med den brännoljebrist som uppstod på grund av kriget. Vid ett tillfälle när jag besöker Hamnens dag i Stockholm går jag ombord på isbrytaren Sankt Erik (jag berättar mer om Sankt Erik längre fram). Jag träffar maskinisten och berättar att min pappa var eldare på fartyg under kriget och vi börjar prata om kolet.
Maskinisten berättar då: Lägg också märke till att Evert var ute till sjöss under de värsta krigsåren. Det fick ödestigra konsekvenser för flera av de listade fartygen och manskapet ombord! På de senare fartygen arbetar han i maskinrummet, först är han lämpare vilket innebär att han skyfflar kol till pannan, sedan blir han eldare. Hur kunde han söka sig till maskinrummet då han måste vetat att det var den absolut farligaste platsen ombord ifall de blev attackerade, chansen att överleva var mycket liten. Sen vet ju vi idag att ha närkontakt med finfördelat kol är en bra grund för att utveckla cancer. Mer om kol på Wikipedia:
Krigshändelser:Kriget påverkar även Sverige även om vi inte direkt deltar, Sverige var ett neutralt land. Det är inte bara varuförsörjningen som påverkas utan även Svenska handelsflottan blir hårt ansatt. Finska Vinterkriget:30 november startar Finska Vinterkriget, läs mer på Wikipedia:
Även om det pågick på Finska Östfronten så lär det ha påverkat Östersjötrafiken. |
|
|