Advertisement / Annons: |
3, M/S Violett: |
Evert mönstrar på som kock-jungman på motor-galeasen Violett. Det här är ett segelfartyg med hjälpmotor, det enda segelfartyg var påmönstrad på. Man kan se i skeppsdokumenten att han mönstrar av S/S B. O. Börjesson i Hälsingborg. 3 veckor senare mönstrar på i Lysekil inte långt från Kungälv där han har sin hemort. Det går två veckor mellan och han reser under den tiden upp till sin hemort i Kungälv, med tåg kan man anta.
Gunilla berättar: Efter tre veckors uppehåll i hamn tjänstgör Evert åter som jungman, dessutom är han kock vilket framgår av sjömansrullan.
Fartygets hemort: Lysekil
I skeppsboken står: Detta är en motor-galeas, en lastskuta, antagligen transporterades sill, räkor lutfisk och liknande. Passar bra med orten Lysekil, det ligger nära Kungshamn som var känt för sitt sillfiske. Här lärde Evert också känna någon som hade en fiskefabrik, kanske den man än idag kan se på piren. I STFs bok om Göteborg kan man läsa att i Bohuslän fanns som mest under 1930-talet 200 fiskefartyg för snurrevad och sysselsatte 1200 man. Vidare kan läsas att kilopriset på fisk ökade från 30 öre/kilot år 1939 till 1kr/kilot 1941 för att åren därefter falla tillbaka igen. Violett var större än de normala fiskebåtarna. Den användes nog mest för transporter och inte fiske under denna tid. Kanske gick den på rutten Nordsjön mellan Island och England. Ersättningen för denna resa bör ha varit 170kr samt en hyra till sjömanshuset på 6 kr. |
Fotograf: Okänd M/S Violett, det kan vara i Lysekil där hon hade sin hemmahamn på Västkusten. Min bror Bertil har fått tag i både bild och detaljerad information om motor-galeasen Violett: Byggd av stål på klink år 1903 i Dordrecht Holland. Hade då ev. namnet General De La Rey.
1930: Säljs fartyget till Gravarna (numera Kungshamn) för 4500 Holländska Gulden.
Fartygets öden efter min pappa tjänstgjort på det är:
Krister Bong har många uppgifter om fartygets händelser under senare tid: Violett utanför Kungshamn 1967, fotograf Krister Bong
1969: Service Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan. Skeppet finns kvar idag som museefartyg ! |
Besättningen:Jag har nu hittat en sjömansrulla för fartyget Violett och har därmed namnen på besättningen då Evert var ombord. Ordningen i listan är den ordning de mönstrat på:
Besättningen är normalt utöver befälhavaren minst:
Att jag skulle få tag i besättningens namn på detta lilla fartyg hade jag aldrig trott, men nu finns de här. Gustaf Mattson påmönstrar två gånger under denna period, han har den mystiska titeln Bästeman. Tolkar att en Bästeman som en högre utbildad alltiallo befäl. Även Valter Nilsson hinner med två påmönstringar på denna resa.
|
Advertisement / Annons: |
Hamnarna som M/S Violett angjorde:Inga positioner utöver påmönstring och avmönstring kända, endast antagande. (det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster)
Min teori att detta fartyg skulle gått till Island verkar fel, i stort bara Lysekil angörs. Det är dock endast hamnar där besättning av eller påmönstrar som hamnarna kommer med i anteckningarna. Så det kan ha funnits massor av hamnar utöver dessa där fartyget gick in i hamn. Med sjömansrullan har jag i varje fall fått några datum för olika hamnar. Det verkar som om Evert mönstrar av i Kalmar efter närmare 3 månader på fartyget. Från Kalmar är det långt hem till Kungälv. Men han har gott om tid på sig för det tar 5 månader innan ger sig iväg med ett nytt fartyg. Möjligen är det nu han åker hem och hjälper till i smedjan hos sin far. Men jag tror det är senare för hans systrar trodde han gått under ute till havs då de inte hört av honom på länge. Min mamma Siri berättade att Evert sa någon gång han hade varit till Island, det borde ha varit med det här fartyget eller möjligen med det sista, S/S Caring. Det var endast då passagen var öppen genom Skagerack och bara dessa fartyg som kunde tänkas ha någon anledning att gå till Island. Import / Export, 1940-talet:Fartyget angjorde Lysekil och Gravarne, då är det ju fisk man i första hand tänker på.
|
Länkar till mer ingående information:Rederi:
Fartyg:
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|