Astrofriend's homepage

www.astrofriend.eu
Share: Twitter Reddit Facebook Gmail Gmail Email
Search Astrofriend's homepage:

Valid CSS!

All pages shall now have been validated

Info Cookies (Kakor) / GDPR

Navigation

Advertisement /
Annons:

Twitter @AstrofriendLars

Follow Astrofriend

Travel News

Advertisement /
Annons:

Advertisement / Annons:

Min far Everts äventyr på världshaven
Åren 1937 till 1945


Den här historien byggs upp stegvis allt eftersom gamla minnen kommer fram från det min far berättade och hjälp jag får. På senare tid har också mycket information blivit tillgängliga i arkiven via internet. Kom tillbaka senare igen och se vad nytt som tillkommit!

Innehåll:

  1. Översikt av haven Evert seglade över och fartygen
  2. S/S B. O. Börjesson, 1937 - 1938
  3. M/S Violett, 1938
  4. Sjömanshuset Kungälv och Kungshamn, 1938
  5. M/S Canton, 1938 - 1939
  6. M/S Axel Johnson III, 1939
  7. S/S B. O. Börjesson går på en mina, 1939
  8. Kolet kommer tillbaka, krig
  9. S/S Masilia, 1939 - 1940
  10. Militärtjänstgöring i Karlskrona, 1940
  11. M/S Canton torpederad, 1940
  12. Jagaren H.M. Nordenskjöld, 1940 - 1941
  13. Isbrytaren S/S Göta Lejon, 1941
  14. Permission Göteborg, 1941
  15. Väntar på fartyg i Göteborg, 1941
  16. S/S Baltia, 1941
  17. S/S Bele, 1941
  18. S/S Torsa, 1941 - 1942
  19. S/S Hermod, 1942
  20. S/S Rota, 1942 - 1943
  21. Everts vän Skepparen, 1942 -
  22. S/S Hermod torpederas, 1943
  23. S/S Maria Gorthon, 1943
  24. Hjälpkanonbåten, H.M. Hjkt 43 Odin, 1944
  25. Fred i Europa 9:e maj 1945
  26. S/S Caring, 1945
  27. Andra sjöfarare i familjen
  28. Länkar till information

Om du vill dela med dig denna berättelse, dela då alltid första sidan. De andra sidorna kan få nya namn allteftersom berättelsen utvidgas och därmed fungerar inte en gammal länk längre.

Text på Svenska språket

3, M/S Violett:

Evert mönstrar på som kock-jungman på motor-galeasen Violett. Det här är ett segelfartyg med hjälpmotor, det enda segelfartyg var påmönstrad på.

Man kan se i skeppsdokumenten att han mönstrar av S/S B. O. Börjesson i Hälsingborg. 3 veckor senare mönstrar på i Lysekil inte långt från Kungälv där han har sin hemort. Det går två veckor mellan och han reser under den tiden upp till sin hemort i Kungälv, med tåg kan man anta.

Tjänstgöring    
Från: 12/5 - 1938 Lysekil
Till: 3/8 - 1938 Kalmar

Gunilla berättar:
"Av gammal skrock skall ett fartygsnamn alltid ha 7 bokstäver och vara kvinnonamn."

Efter tre veckors uppehåll i hamn tjänstgör Evert åter som jungman, dessutom är han kock vilket framgår av sjömansrullan.

Fartygets hemort: Lysekil
Data om fartyget:
Brutto 67 ton, netto 40 ton.
Motoreffekt 47.8 hkr.
Längd 24.2m, bredd 5.88m
Reg nummer: 7649

I skeppsboken står:
Från Lysekil till in o utrikesorter och till slut Kalmar, Befälhavare V. Hansson.

Detta är en motor-galeas, en lastskuta, antagligen transporterades sill, räkor lutfisk och liknande. Passar bra med orten Lysekil, det ligger nära Kungshamn som var känt för sitt sillfiske. Här lärde Evert också känna någon som hade en fiskefabrik, kanske den man än idag kan se på piren.

I STFs bok om Göteborg kan man läsa att i Bohuslän fanns som mest under 1930-talet 200 fiskefartyg för snurrevad och sysselsatte 1200 man. Vidare kan läsas att kilopriset på fisk ökade från 30 öre/kilot år 1939 till 1kr/kilot 1941 för att åren därefter falla tillbaka igen.

Violett var större än de normala fiskebåtarna. Den användes nog mest för transporter och inte fiske under denna tid. Kanske gick den på rutten Nordsjön mellan Island och England.

Ersättningen för denna resa bör ha varit 170kr samt en hyra till sjömanshuset på 6 kr.

M/S Violett
Fotograf: Okänd

M/S Violett, det kan vara i Lysekil där hon hade sin hemmahamn på Västkusten.

Min bror Bertil har fått tag i både bild och detaljerad information om motor-galeasen Violett:

Byggd av stål på klink år 1903 i Dordrecht Holland. Hade då ev. namnet General De La Rey.

1930: Säljs fartyget till Gravarna (numera Kungshamn) för 4500 Holländska Gulden.
1935: Certifierar Klas Verner Hansson i Gravarna fartyget, ägare och befälhavare.

Fartygets öden efter min pappa tjänstgjort på det är:
1973: Brest, Kanarieöarna och Barbados
1976: Stockholm
1977: Alaska
1997: USA, namn Active och hemmahamn San Rafael

Krister Bong har många uppgifter om fartygets händelser under senare tid:
1943: Kollission norr om Kullen, men kunde fortsätta
1947: Ägare Alrik Knut Osvald Olausen och Nils Gustav Adolf Hansson, Skärhamn
1947: Färd från Gdynia Polen till Göteborg i september stötte på kraftiga vindar och seglet brast. Fick gå tillbaka till Gdynia

Violett i Västerås 1973, Krister Bong
Violett utanför Kungshamn 1967, fotograf Krister Bong

1969: Service
1970: Upplagd i Skärhamn
1970: Nya ägare, Lars Erik Blomberg, Lars Togård, Claes Johan Hansson Björsell och Sten Johan Hansson Björsell, Stockholm
1970: Bällsta
1973: Anländer till Kalmar från Borgholm med 270 kvm segel riggat. Lämnar Sverige via Kiel kanalen, Brest, Kanarieöarna, Barbados och anländer till San Diego USA.
19??: Såld till Dr. Lloyd O'Barrow
1996: Används av Raymond Dale Friberg, California för att ge unga erfarenhet av sjön, nytt namn Active
1999: Erhåller signal WCZ5381 som tilldelad radio license
2004: Observerad i San Rafael
2009: Radio licens återkallad

Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan. Skeppet finns kvar idag som museefartyg !


Besättningen:

Jag har nu hittat en sjömansrulla för fartyget Violett och har därmed namnen på besättningen då Evert var ombord. Ordningen i listan är den ordning de mönstrat på:

Besättningen är normalt utöver befälhavaren minst:
1 bästeman
2 östersjöfart

Tjänst Namn Född Född ort nr Avmönstring Notering
Befälhavare Verner Hansson 1893 Kungshamn 1 12/12 38
Bästeman Gustaf Mattsson 1907 Kungshamn 2 11/5 38
Lättmatros Valter Nilsson 1917 Kungshamn 3 11/5 38
Jungman Frans Nilsson 1920 Lyse 4 8/5 38
Bästeman Gustaf Mattson 1907 Kungshamn 5 12/12 38
Lättmatros Valter Nilsson 1917 Kungshamn 6 19/10 38
Kock-Jungman Evert Karlsson 1919 Ryda 7 3/8 38  
Kock Tage Söderberg 1923 Lysekil 8 18/12 38  
Lättmatros Adolf Abrahamsson 1917 Askum 9 15/11 38 sjukdom

Att jag skulle få tag i besättningens namn på detta lilla fartyg hade jag aldrig trott, men nu finns de här. Gustaf Mattson påmönstrar två gånger under denna period, han har den mystiska titeln Bästeman. Tolkar att en Bästeman som en högre utbildad alltiallo befäl. Även Valter Nilsson hinner med två påmönstringar på denna resa.

Notera att det står att Evert var Kock-Jungman. Det var verkligen kul att se, för han nämnde nog att han arbetat som kock någon gång. Inte så konstigt att på ett litet fartyg att man har dubbla tjänster.

Kock-Jungman M/S Violett 1938

Advertisement / Annons:


Hamnarna som M/S Violett angjorde:

United Kingdom Iceland Sweden

Inga positioner utöver påmönstring och avmönstring kända, endast antagande.

(det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster)

1, 19380214 Besättningmän 1-4 påmönstrar, Lysekil 4, 19380803 Evert avmönstrar, Kalmar
2, 19380508 Gravarne (Kungshamn) 5, 19380819 Ny kock, Tage går ombord i Lysekil
3, 19380511-12 Evert går ombord, Lysekil 6, 19381019-25 Adolf går ombord, Göteborg

Min teori att detta fartyg skulle gått till Island verkar fel, i stort bara Lysekil angörs. Det är dock endast hamnar där besättning av eller påmönstrar som hamnarna kommer med i anteckningarna. Så det kan ha funnits massor av hamnar utöver dessa där fartyget gick in i hamn. Med sjömansrullan har jag i varje fall fått några datum för olika hamnar.

Det verkar som om Evert mönstrar av i Kalmar efter närmare 3 månader på fartyget. Från Kalmar är det långt hem till Kungälv. Men han har gott om tid på sig för det tar 5 månader innan ger sig iväg med ett nytt fartyg. Möjligen är det nu han åker hem och hjälper till i smedjan hos sin far. Men jag tror det är senare för hans systrar trodde han gått under ute till havs då de inte hört av honom på länge.

Min mamma Siri berättade att Evert sa någon gång han hade varit till Island, det borde ha varit med det här fartyget eller möjligen med det sista, S/S Caring. Det var endast då passagen var öppen genom Skagerack och bara dessa fartyg som kunde tänkas ha någon anledning att gå till Island.


Import / Export, 1940-talet:

Fartyget angjorde Lysekil och Gravarne, då är det ju fisk man i första hand tänker på.

Hamn Import Export
Lysekil Vete, Havre, Kaffe Fisk, Virke
Kalmar Vete, Havre, Kaffe Fisk, Virke
Gravarne Vete, Havre, Kaffe, Kol, Ull Fisk
Göteborg Vete, Havre, Kaffe, Kol Industri produkter, Virke

Länkar till mer ingående information:

Rederi:
Klas Verner Hansson, Lysekil

  • Privat rederi ?

Fartyg:
M/S Violett, Gravarva (Kungshamn)

Källhänvisningar övrigt:

Information Källa Info källa Kommentar
Berättelser Evert Karlsson min far mina och andras minnen
Tjänstgöringsperiod Sjöfartsbok Kungälv
Positioner Svensk Handelssjöfart SjöfartstidningenWikipedia
Besättning Sjömansrulla Arkiv Digital
Go Back to content

Go Back
Nästa: Sjömanshuset Kungälv och Kungshamn

Advertisement / Annons: