Advertisement / Annons: |
4, Sjömanshuset Kungälv och Kungshamn, 1938: |
När man ska mönstra på ett fartyg måste man tillhöra ett Sjömanshus. Evert tillhörde Kungälvs Sjömanshus de första åren.
Korten som följer här är lite osäkert var de är tagna och när. Men ett kort ser ut att vara när pappa är mycket ung, kanske år 1938. I slutet av år 1938 finns det också en tidslucka på några månader där dessa foton möjligen passar in. Först ett kort som jag säkert vet att det är min pappa Evert på. Min mamma sa att när hon träffade pappa i mitten av 1940-talet så tyckte hon att han såg väldigt tjusig ut. Håller ni damer som läser detta idag med om det? Till detta kort hör tre stycken andra. Min förhoppning nu är att någon som tittar in på denna sida skall känna igen sin farfar eller morfar. De här tre okända personerna bör vara födda nära år 1920. Tänk vad intressant det skulle vara att komma i kontakt med andra från de här fartygen som jag skriver om här. Någon som skrivit dagbok till exempel. Även om Evert tillhörde Kungälvs Sjömanshus så utgick de flesta fartyg från Göteborgs hamn. På Filmarkivet har jag funnit en film om arbetet i Göteborgs hamn från år 1935. Evert arbetade ju nu inte i hamnen utan på fartyg, men han var där och filmen visar den miljö han fick uppleva. |
Fotograf: Evert Karlsson Den här mannen känner jag igen från korten med fartyget M/S Canton. Vi kommer strax till det fartyget. Då kanske det är så enkelt att alla dessa kort kommer från blivande besättningen på Canton. Den sista okända i den här gruppen av sjömän och kamrater till pappa. Nu hade pappa kommit upp sig och behövde antagligen inte sova i tält längre, men var bodde han? Åren 1937 till 1939 tillhörde han Sjömanshuset i Kungälv. Antagligen, om det var för en kortare tid, på ett Sjömanshotell. Kanske detta blev fel, men fördelen med datorer är att det är lätt att redigera om bättre uppgifter fås i framtiden. Jag har varit i kontakt med Everts kusins son Lars-Olov som också varit ute till sjöss, dock mycket senare, åren 1965 till 1985. Vi pratade bland annat om Kungälv.
Lars-Olov berättar: Med hjälp av sjömansrullorna har jag nu börjat få fram namnen på några av sjömännen. Om jag filtrerar ut de som tillhörde sjömanshuset i Göteborg och i ungefär samma ålder får jag fram följande namn:
Någon eller några är kanske de på fotografierna ovan. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Advertisement / Annons: |
Kungshamn 1938:
Kungshamn år 1968, jag och pappa på biltur längs Västkusten:Fotograf: Evert KarlssonSommaren år 1968 bilade jag och min pappa längs Västkusten. Vi åkte med vår Volvo PV som vi köpte år 1962, den var betydligt mer bekväm att åka med jämfört med den gamla Volkswagen från 1956 vi hade innan. Vi åkte från Stockholm där vi bodde till Halmstad i söder och vidare upp till Smögen. En av de platser vi stannade till vid var Kungshamn. Här trivdes pappa, att gå omkring i hamnen där han antagligen hade varit mycket under den tiden han var till sjöss. Jag tyckte också det var kul att titta på de gamla skutorna och höra tändkulemotorerna. När jag besökt Kungshamn på 2000-talet fann vi endast en fiskeskuta i hamnen, ett museum. Det var ju en besvikelse, men de startade tändkulemotorn och det ljudet var belöning nog.
|
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|