Advertisement / Annons: |
11, M/S Canton torpederad, 1940:
|
4:e augusti kl 19:20 år 1940 blir M/S Canton torpederad och sjunker:Vid den här tidpunkten befinner sig Evert i Karlskrona på sin grundutbildning inom Svenska flottan. Det måste kännas hårt för han att läsa om sina kamrater som omkommit. Inom några veckor skall han ut på sitt första militära fartyg vilket måste oroa honom. Hamnarna som M/S Canton angjorde innan torpederingen:Positionerna kommer från rederiets positionslista, det är avgångsdatum i kartan. (det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster) När jag beställde positionslistorna från länsarkivet i Göteborg följde också år 1940 med, ända fram till torpederingen. Denna lista måste alltså ha förvarats på rederiets kontor och positionerna telegraferats in. Jag har fortsatt positionslistan här nedan efter att min far avmönstrat fartyget.
Lägg märke till att fartyget inte går genom Suezkanalen på hemvägen utan går hela vägen runt Sydafrika. Naturligtvis då hela Medelhavet var fullt av krigsförande fartyg beredda på att sänka det mesta. Se också på slutet vad många dagar de är ute utan att angöra några hamnar.
I skeppspositionsboken finns följande noteringar att läsa: Jag ser nu att fartyget aldrig angör hemmahamnen i Göteborg efter att Evert lämnat fartyget. Med andra ord, hade Evert inte varit tvungen att byta fartyg i San Francisco hade han varit med om torpederingen. Hälften av besättningen omkom då, sjömän har alltid haft ett riskfyllt liv, nu under kriget är det än värre. |
Advertisement / Annons: |
Tidningsurklipp om torpederingen och de omkomna:
|
Utdrag ur boken Svenskt Sjöfolk i krig och fred (1947), Canton torpederingen:"Med last av styckegods, tackjärn, linfrö och oljekakor var Canton på väg från Calcutta till Liverpoll med anlöpande av Freetown i Västafrika. På ingående till Freetown mötte Canton den konvoj fartyget skulle ha medföljt på utgåendet. Det bestämdes emellertid att Canton, som gjorde ungefär 3/4 knops högre fart än konvojen, skulle söka hinna upp denna enligt order, som kapten Torsell mottog av kommendanten i Freetown. På den enligt den förseglade orden uppgivna mötesplatsen kunde emellertid inga konvojer upptäckas, varför Canton ensam fortsatte resan mot Liverpool. Fartyget förde endast nationalflagga samt namnet på bogarna och aktern. Den 8 augusti kl. 19.20 blev Canton torpederad utan varning och sjönk inom loppet av 20 - 25 minuter. Vid tillfället rådde storm med hög sjö, men man lyckades få tre livbåtar i sjön och hela besättningen, 32 man, bemannade dem. Den ena livbåten hade skadats vid explosionen, varför de ombordvarande omfördelades på befälhavarens och förste styrmannens båtar, varefter den skadade livbåten fick driva. Torpederingen ägde rum på lat. N 55o4', long. V 11o21', en position utanför Irlands nordvästkust. Livbåtarna skildes åt i mörkret. Förste styrman N. Westbergs båt nådde in till irländska kusten vid Ballina med 16 man. Två andra av Cantons livbåtar drevo tomma i land i Donegal Bay. Strax före hade man siktat ett större fartyg på ett avstånd. Möjligt är att detta fartyg tagit ombord de övriga männen av Cantons besättning, vilke t dock inte kunde observeras från styrmannes livbåt, och att detta fartyg senare försvunnit med man och allt." Sören Törnkvist kompletterar med information (okt 2023):
Börje Pettersson kompletterar med information (2020):"Anledningen till att jag kontaktar dig är att jag har en hel del kompletterande information som jag tror skulle intressera dig. På min tidigare hustrus sida, fanns en mycket fin gammal dam som jag/vi stod väldigt nära. Hon är nu död sedan många år, men hon var änka efter din fars skeppskamrat, maskinchefen Edvin Andersson. Vid ett flertal tillfällen har jag försökt att få vissa kompletteringar gjorda, gällande M/S Cantons förlisning och händelserna därefter."
"Vad beträffar uppgiften att man inte hittade de övriga, så är den åtminstone felaktig delvis.
Edvin – som för övrigt seglade med Broströms från 1910, så ingick i hans uppgifter att övervaka byggnationen av M/S Canton, för att därefter bli dess ende maskinchef.
Hans kropp flöt iland vid Donegal, så också hans skeppskamrat som seglade styrman.
De hade följts åt under näst intill hela deras sjöliv.
I Donegal anordnades krigsbegravning av dessa, jag minns inte nu om det fanns flera döda som återfunnits.
Jag har sett de tidningsklipp från de irländska tidningarna, de ärades som krigshjältar med kortege till gravplatsen.
Efter krigsslutet återbördades kropparna, de begravdes i bly/metallkistor i Donegal.
En återbegravning ägde rum i Göteborg, i samma kyrka där jag och min hustru vigdes ett antal år senare.
Då, 1979, levde Edvins änka och hon sa vid ett tillfälle att hon var så glad för att hon nu också kunde få ha lyckliga minnen därifrån.
Edvin och hans gamle vän, styrmannen, kom att begravas med några få meters mellanrum på kyrkogården i Göteborg.
Där har jag varit många gånger, så också för att begrava Linnéa, Edvins änka, vid sidan av sin man, 1983.
Kommentar, Lars: Varje del i pusslet om denna historia tar jag tacksamt emot. |
Länkar till mer ingående information:Rederi:
Fartyg:
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|