Astrofriend's homepage

Share: Twitter Reddit Facebook Gmail Gmail Email
Search Astrofriend's homepage:

Valid CSS!

Alla sidor skall nu vara validerade

Information Kakor (Cookies)

Älvsjö
Nattvandring år 2015

Älvsjö nattvandring

Jag gjorde en nattvandring i Älvsjö år 2015. Med kameran tog jag några stämningsfulla bilder. När jag tittar på bilderna idag slår det mig, fast så få år har gått har det skett stora förändringar.

Mer info om Älvsjö:

Älvsjö nattvandring:

Förr om åren hade jag ofta med mig min systemkamera vid mina resor och promenader. Det ger betydligt bättre möjligheter att fotografera i mörker relativt mobiltelefonen. Den ofta vackra nattbelysningen kan ge mycket vackra bilder, ofta något man inte tänker på. Här jag gått genom gamla Älvsjö från Johan Skyttes väg, Älvsjövägen, Älvsjö Stationsgata, Älvsjö Brogata, Mässvägen, Huddingevägen. Följ med mig på min kvällsvandring.

Älvsjö nattvandring år 2015

Älvsjö värdshus på Johan Skyttes väg, här har jag och mina Älvsjökamrater träffats många gånger. Väldigt trevligt och de hade en stor uteservering också. Åtta år efter detta fotografi togs har de rivit Älvsjö värdshus ! De rev också ett närliggande gamalt hus. De är nu båda ersatta av ett jättehus. Älvsjö Värdshus var från början en Konsumaffär, min syster Britt-Marie arbetade ett kort tid där på 1960-talet. De hade 3 olika ingångar för köttvaror, mjölk och annat. Studerar man gamla kort så verkar konsumaffären ha byggts på 1930-talet.

Mittemot Älvsjö värdshus. Här vill jag från 1960-talet minnas en leksaksaffär och en tavelmontör från 1960-talet, men Anne-Kristine vet mer.

Anne-Kristine berättar:
"Angående huset mitt emot Värdshuset. Jag är ju född -1947 så den affären med dörren till vänster var vårt (mitt) lilla varuhus. Jag kommer ihåg doften inne i affären, med trägolv och jag minns mannen som var expedit. Han var jättelång, snäll och med starka glasögon. I affären fanns det allehanda ting så som husgeråd, porslin, prydnadssaker och leksakerna, min son född -1969 kommer ihåg allt i affären också. I den har vi fått ett fint minne från en svunnen tid."

Älvsjö nattvandring år 2015

Huset som ligger före Älvsjö Värdshus på Johan Skyttes väg, här var det en fastighetsmäklare då 2015. Nu år 2023 är huset rivet och ett nytt jättehus byggt här tillsammans med tomten från värdshuset.

Monika L berättar:
"Mammas moster Teresia och hennes man David bodde där på Johan Skyttes väg 212, från 1924. Han var Skräddare. Jag tror att Teresia bodde kvar där till 1963."

Älvsjö nattvandring år 2015

Korsningen mellan Älvsjövägen och Johan Skyttes väg. Här fanns tidigare en väldigt liten och knepig rondell, naturligtvis var det där jag fick köra upp för körkortet. Tågbron som vi ser framför oss var mycket mindre under 1960-talet. Den utvidgades då Älvsjömässan tillkom 1969. Där var roligt när vi åkte med bilen, det hade blivit en ganska stor puckel under nya tunneln här, det blev som en liten flygfärd när vi passerade med bilen. Antagligen har tunneln byggts om flera gånger efter det, flera tågspår har ju tillkommit.

Här låg en Urmakare på 1960-talet. Troligen i porten bakom lyktstolpen. Minns än idag hur jag gick in här med min pappa och ställde syltburken med alla enkronorna på disken. Förklarade att jag ville köpa en armbandsklocka, 68 kr kostade den vill jag minnas och året var kanske 1966. Tack Johan för info om att detta är Klingska huset. Här finns massor av intressant information att läsa om detta hus: Klingska huset . Det skall ha byggts år 1925. Det finns uppgift om att det varit en bensinmack här också, är det den lilla plan till höger om huset tro ? Det jag kallar för torget på efterföljande kort. Studera den intressanta kartan som finns i länken ovan. I Brännkyrka årsskrift 2014 hittade jag en bild på huset där klockan fortfarande satt kvar. Den satt längst ut till höger på huset, då borde det också vara dörren intill uraffären. Fast mitt minne vill ha det till dörren till vänster, med ett likadant skyltfönster.

Mittemot Klingska huset har vi idag en restaurang, år 2023 har den ett annat namn. Kort från 1960-talet visar en skylt "Café Mat Öl". Någon berättade att de sålde arbetskläder här långt tillbaka i tiden, antagligen i affären till höger.

Älvsjö nattvandring år 2015

Här finns idag (2015) en bilmekaniker, har ett svagt minne att det var en bilmekaniker här även på 1960-talet. Lite till vänster vid den gula skylten. Längre bort låg barnavårdscentralen i en barackliknande byggnad. Se den vackra portalen till Klingska huset.

Eva G berättar:
"Järnaffären ägdes och drevs av paret Ahlström (goda vänner till mina föräldrar). De bodde i samma hus, men då gick man in från kortsidan till höger, mot stationen."

Älvsjö nattvandring år 2015

Det lilla torget vid Johan Skyttes väg, en färghandel kommer jag ihåg från 1960-talet. Den låg en bit bort till höger i bilden. Jag köpte Shellack i den butiken till ett modellbygge jag höll på med, en båt byggd i kartongpapper.

Samma torg från annan vinkel. Guldsmedsaffären fanns här år 2015, men vill minnas den fanns här även på 1960-talet. Efter tipset om att det här är Klingska huset, läste i en länk till tidigare foton att det också legat en bensinmack i anslutning till huset. Aldrig sett något kort på det, däremot en Taxi-station alldeles till vänster utanför bild, 1960-tal. Man förstår att Klingska huset var något speciellt när man betraktar huset. Väldigt pampiga portaler till dörrarna och stora skyltfönster som kanske inte var så vanliga i en förort på den tiden, för hundra år sedan.

Idag är det en Second Handbutik, alltså då jag tog fotografiet år 2015. Se redan 2015 är historia, idag 8 år senare är butiken borta och något annat pågår här nu. Min syster har berättat att det var ett Postkontor här på 1950-talet. Har sett på kort från 1920-talet att posten har sitt kontor här men i huset till vänster, Klingska huset. Det hus vi ser här byggdes mycket senare. Vad jag minns har det varit en banklokal här innan, det finns fortfarande ett stort bankvalv i lokalen.

Älvsjö nattvandring år 2015

Älvsjö tågstation, då vi bodde i Älvsjö på 1960-talet åkte vi aldrig tåg härifrån, bara bil. Men min mamma brukade ensam åka tåg till Sundsvall, kanske steg hon på tåget här, eller så tog hon buss 64 till stan för att stiga på vid Stockholms Centralstation. Jag var med på en tågresa till Sundsvall, det var år 1964. Då gick vi på tåget vid Centralstation. För att komma till city åkte vi buss 64 till Skanstull och tog sedan tunnelbana därifrån. Senare gick den bussen bara till Gullmarsplan och bussen bytte nummer till 144. Enligt den här infon: Trafikminnen skall det ha varit busslinje 64 jag åkte med. Min kamrat Jan har berättat hur de polletterade sina cyklar här när de tog tåget till Skåne. På höger sida av stationen har det varit trappor ned till en tunnel under järnvägsspåren.

Nya stationsbyggnaden kanske inte precis tycks höra hemma här i gamla Älvsjö. Fast riktigt vackert på natten med sin belysning.

Cykelrampen upp till tågstation. I gamla tider, före 1965 var det istället en tunnel under spåren man fick gå i för att komma till tågplattformen. Framför station var det en vacker park, vackrare än idag i varje fall. Har dock bara sett det på gamla bilder, inga minnen av den.

Älvsjö nattvandring år 2015

Här har jag just gått över Älvsjö Broväg och passerat tågspåren. Till vänster utanför bild ligger Älvsjö gård. En klasskamrat till mig har berättat hur de växte upp i ett av deras hus. Det revs 1969 då Älvsjömässan byggdes.

Älvsjö Broväg som leder över Huddinge vägen. En praktisk gång och cykelväg när man skall till Örby eller hem till Hagsätra.

Älvsjömässan kallade vi den alltid för, men riktiga namnet har alltid varit Stockholmsmässan. Framför oss har vi "nya" hotellet. Idag får man den mesta informationen via internet, inte genom att gå på mässor. Förr i tiden gick jag på den årliga Tekniska Mässan som de hade, även båtmässan var kul att gå på.

Älvsjö nattvandring år 2015

Efter avfarten från Älvsjövägen kommer man ned på Mässvägen som leder fram till Stockholmsmässan, bakåt i bild. Framför oss ligger nya Älvsjö IP, ny och ny, den finns med på film från 1930-talet. I mitten av bilden där all belysning står ligger SJ tågverkstad.

Mässvägen som leder fram till Stockholmsmässan. Här har man stått i kö många gånger vid populära mässor. På senare år har en fontän installerats här, där det orange skenet är mitt i bild. Kul sak som "skjuter" upp vattenstrålar med en knall. Åren går och nu 8 år senare kan man läsa att de funderar på att riva mässan och bygga bostäder här. Tiderna förändras, men mässhallarna har ju aldrig varit några vackra byggnader så kanske bra det.

Huddingevägen österut mot Östberga och Årsta. Modernas bilars belysning fugnerar inte som på gamla bilar. Ljusstrålarna blir sönderhackade, effektfullt dock.

Älvsjö nattvandring år 2015

Huddingevägen västerut mot Hagsätra där jag bor idag. På vägen dit passeras Älvsjöbadet. Bara tvärs över Huddingevägen från Hagsätra och jag är i Älvsjö.